Huisdieren, bommelding en kampai! - Reisverslag uit Wako, Japan van werken-japan2014 - WaarBenJij.nu Huisdieren, bommelding en kampai! - Reisverslag uit Wako, Japan van werken-japan2014 - WaarBenJij.nu

Huisdieren, bommelding en kampai!

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg

15 April 2014 | Japan, Wako

Lieve allemaal,

Het werd weer eens tijd voor een verslagje. Ik zit hier nu inmiddels alweer bijna 7 weken en wat vliegt de tijd toch! Ik heb inmiddels al veel indrukken opgedaan en ik ben hard aan het werk in het lab. En wat ben ik blij met Skype; fijn kletsen met Rut en m’n vader over alles wat ons bezig houdt. Rut en ik zijn beide zo dol op Japan dat het wel gek is om hier zonder hem allemaal indrukken op te doen. Maar gelukkig komt hij in mei langs!

Vanuit mijn raam van het appartement zag ik al een groot billboard met daarop puppy’s en kittens afgebeeld. Gelukkig ben ik niet in China en zal het dus geen reclame voor kattenvlees zijn dus ging ik er in het weekend maar eens langs. Ahhh! Ze hadden daar allemaal puppies en kittens (zie foto’s). Ik werd spontaan verliefd op ze allemaal en wou ze allemaal mee nemen! Als ze niet in een diepe slaap verzonken waren, stonden ze enthousiast voor het raampje naar je kijken om met je te spelen. Het is Japan, dus ze worden erg goed verzorgd, maar toch is het ook wel een beetje zielig om die kleine beestjes in al die kleine hokjes te zien. Het is niet voor niets dat het in Nederland ook verboden is. De week ervoor kwam ik in een groot warenhuis op een afdeling met allerlei dier benodigdheden. Niet met alleen de halsbanden en koekjes zoals wij ze kennen… de honden kleertjes en konijnen taartjes (Yvette: leuk voor Spook!) stonden mooi uitgestald om gekocht te worden voor de beestjes (zie foto’s). In Japan heeft een groot deel van de bevolking geen of weinig kinderen en dat wordt goed gecompenseerd door de aandacht en liefde die de huisdieren krijgen. Op straat en in het park zie je dat bijna ieder hondje (grote honden zie je er nauwelijks) aangekleed is en sommige worden zelfs vervoerd in een speciale hondenwagen (vergelijkbaar met de kinderwagen), zodat het lieve beestje niet te veel hoeft te lopen. Ik vind het super Kawaii (schattig) natuurlijk :D.

Paar weken terug hadden ze op het lab een welkom feestje georganiseerd voor mij in de conferentieruimte van het lab. Sushi, pizza, chips en crackers uitgestald op tafel en lekker smikkelen, onder het genot van een glaasje ijsthee, bier, wijn of sake (Kampai! (proost) ja al vanaf 15.30). Ik zal dit ook eens bij ons op het werk voorstellen :-). Het feestje ging door tot een uurtje of 20.00, totdat de baas kwam vertellen dat we allemaal het pand moesten verlaten, omdat er was een bommelding geweest. Nou dat was een abrupt einde van het welkomst feestje! Nou ging niet iedereen in paniek zijn of haar tas pakken en weg. Nee eerst moest er opgeruimd worden, computers afgesloten worden en spullen gepakt. Dit duurde allemaal zeker nog 25 minuten. In de tussentijd was mij de ernst niet geheel duidelijk, maar iedereen bleef wel ogenschijnlijk rustig. Wat ik wel wist was dat dit in de afgelopen 15 jaar nog nooit was gebeurd… fijn! Maargoed, algaande werd duidelijk dat het allemaal niet zo serieus genomen werd, omdat de bommelding al rond 13.00 gemaakt was (iemand had gebeld en gezegd dat er een bom lag) en dat er pas 19.45 een mail naar alle onderzoeksleiders uitgestuurd werd. Maarja, misschien kunnen jullie je enigszins voorstellen dat doordat bijna alle communicatie in het Japans is en dat ik op de campus woon ik me nogal ongemakkelijk voelde om terug te gaan naar mijn appartementje. Gelukkig werd al snel duidelijk dat mijn appartementencomplex veilig verklaard was en stelde iemand ook voor om nog ergens anders na te borrelen/eten; ik was meteen voor! Even weg nog van de campus. En inderdaad nadat ik terug kwam was alles in orde, gelukkig.
Trouwens voor de geïnteresseerden: de bommelding had zeer waarschijnlijk te maken met het recente schandaal van het RIKEN (onderzoeks instituut in Japan waar ik werk). Er is namelijk ernstige verdenking dat onderzoekers (andere locatie dan waar ik zit (Kobe) ) resultaten hebben gemanipuleerd. Deze resultaten zijn gepubliceerd in 1 van de hoogste wetenschappelijke tijdsschriften “Nature” en nou blijkt dat andere labs de resultaten niet kunnen herhalen. Daarnaast worden er vraagtekens geplaatst bij sommige figuren uit het artikel en zijn plaatjes gebruikt die al eerder gepubliceerd waren in een ander onderzoek. Er is nu grondig onderzoek aan de gang om te kijken of ze ontslagen moet worden (let wel het is een Japanse dame van rond de 30!). Ze is nu zelf met advocaten een rechtszaak aan het aanspannen tegen het RIKEN. Dit loopt dus erg hoog op, aangezien ze ervan overtuigd is dat alles wel klopt. We zullen zien. Maargoed, dit nieuws brengt het RIKEN instituut erg grote schade toe. Het instituut wordt voor het merendeel gefinancierd door overheidsgelden en dit wordt nu goed bekeken of dit nog wel volledig voortgezet moet worden. Dus zelfs onderzoekers die niets met dit onderzoek te maken hebben, zijn de dupe. Omdat het om overheidsgelden gaat, is er waarschijnlijk iemand geweest die boos was, dat zijn (ja want alleen mannen doen dat…) belastinggeld verspilt wordt. Logisch, maar niet geheel de juiste aanpak lijkt mij. Daarnaast was deze man niet erg goed voorbereid, want de locatie van het schandaal is niet in Tokyo… Gelukkig verder niets om zorgen over te maken! Ik vermaak me erg goed en ik werk hard om het schandaal ongedaan te maken :D

Veel liefs uit Japan

  • 16 April 2014 - 11:21

    Tessa:

    Ik had expres de foto's die je via Whatsapp had gestuurd niet geopend... Maar neem voor mij maar die twee kleine dogjes mee, zwart en wit aub! Wat lief!


  • 16 April 2014 - 11:51

    Romy:

    dankjewel lieve san voor dit blog weer. :) Hopelijk voel je weer helemaal senang op de campus. zet hem op! geniet en kus!

  • 16 April 2014 - 15:51

    Sarah:

    Ahhh...wil je dat hondje op foto 371 graag voor me meenemen ;)

    Nog een paar weekjes wachten en dan kun je weer lekker samen met je lieve en bijna aanstaande man jullie liefde voor Japan delen :)

    Zoen,

    Saar

  • 16 April 2014 - 16:28

    Daf:

    graag gewoon alles meenemen van die hondjes en ook katjes, volgens mij kan je ze zelfs verloten!
    geweldig, kooitjes alleen wel beetje erg jammer/zielig inderdaad, maar tegelijk hoe die mensen hun huisdieren vertroetelen zegt wel wat weer over de liefde/respect voor dieren toch?!

    zet 'm op zusje, je bent en doet het geweldig daar!

    xxx

  • 06 Mei 2014 - 11:40

    Ro:

    Anders had ik deze even helemaal gemist, wat erg! Ik dacht ga zelf even op de site snuffelen :) Wat schrijf je toch leuk, fantastisch om je verhalen te lezen. Rut komt bijna naar je toe :)

    geniet! X van je zwager (nu bijna officieel)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 06 Maart 2014
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 2973

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Japan

Landen bezocht: